gezond snacken

 

Je zit heerlijk op de bank TV te kijken en krijgt toch wel erge trek. Natuurlijk wil je verantwoorde snacks eten maar welke zijn goed en verantwoord om op precies zo'n moment te eten? Dit zijn 12 'gezondere' snacks voor op de bank:

 

1. Zoute popcorn
Popcorn bevat veel antioxidanten en is vooral erg lekker om te eten tijdens het TV kijken! Grijp niet naar de bekende zak chips maar naar zoute popcorn dus! Dat scheelt ongeloofelijk veel overbodige calorieën in vergelijking met chips. En allebei de zakken gaan sowieso op dus eet dan maar liever een zak popcorn leeg!

Je kan het ook zelf maken. Het enige wat je nodig hebt is: olie, een handje pofmaïs en je favoriete kruiden – bijvoorbeeld knoflook- of paprikapoeder, rozemarijn of Italiaanse kruiden.
Verhit de olie in een (braad)pan en verdeel de maiskorrels over de bodem. Doe de deksel op de pan en laat de mais in een paar minuten poffen. Wacht tot het poffen is gestopt en neem de pan van het vuur, strooi vervolgens de gewenste kruiden erover en hussel het geheel door elkaar. Smullen maar!

2. Koeken
Bij gezonde koeken denk je aan: noten/muesli/raw food repen, rijstwafels en wat veel mensen denken: eierkoeken en ontbijtkoek. Skip die laatste 2 maar..die gaan echt nergens over qua voedingswaarde en bevatten echt teveel calorieën!

3. Crackers
Heb je zin in een hartig hapje? Je kan jouw (lijnzaad)cracker gezond én goed beleggen met: kipfilet, rosbief of rookvlees. Wil je je cracker iets uitgebreider beleggen? Probeer dan eens huttenkase, tomaat en bieslook. Een gekookt eitje is ook altijd erg lekker, vult én is gezond!
Je kan ook je cracker dippen in een zelfgemaakte guacamole. In guacamole zit eigenlijk alleen wat ui, tomaat, limoensap, peper en knoflook.

4. Warme snacks
Een appeltje uit de oven of magnetron bestrooit met kaneel eventueel met biologische rozijntjes is ook erg lekker om voor de TV op te eten! Helemaal als je het koud hebt en zin in iets warms. Neem hier bijvoorbeeld een kop groene thee bij. Heerlijk warm én gezond!

5. Yoghurt of kwark
Doe bijvoorbeeld een stuk fruit door de yoghurt of de magere kwark om het een heerlijke frisse smaak te geven.
Of maak een overheerlijke, gezonde yoghurtparfait. Dit kun je heel simpel doen door wat yoghurt met diepvriesfruit te mixen in een blender. Doe wat gewone yoghurt in een glas en vul het glas aan met de fruityoghurt uit de blender. Top af met wat granola en extra fruit en klaar is je gezonde toetje.

6. Vers fruit
Al het verse fruit is gezond en schuldvrij te eten. Denk bijvoorbeeld ook aan een glas versgeperste sinaasappelsap. Heerlijk fris om te drinken en het vult ook nog eens goed!

7. Kaas
Neem een blokje magere Feta-kaas op waterbasis. De heerlijke smaak blijft lang hangen en de kaas vult erg goed zodat je niet snel trek krijgt in andere snacks.

8. Groenten / Rouwkost
Mix verschillende soorten rauwkost tot een kleine salade, maak hem niet TE groot. Denk bij voorbeeld ook aan gedroogd fruit en ongezouten noten die je door de salade kan doen om de smaak en voedingswaarde in belangrijke mate te verhogen.
Of pak een paar wortels, tomaatjes of wat komkommer of paprika en dip ze in de hummus. Hummus is gemaakt van kikkererwten en is rijk aan omega 3-vetten. Hartstikke lekker én heel gezond dus.

9. Ongezouten noten
Ongezouten noten zijn ook gezond snack, aangezien ze goede vetten bevatten. Om ze nog iets meer smaak te geven, kun je zelf in de oven of pan branden. Doe dit wel zonder zout of olie om het gezond te houden.

10. Bananenbrood
Maak zelf een gezond en lekker bananenbrood. Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius. Snijd 3 ontpitte dadels in stukjes. Mix 3 bananen met 3 eieren, een snufje kaneel en de dadels tot een glad beslag. Doe dit in een kom en doe hier 180 gram speltbloem en een half zakje bakpoeder bij en spatel alles rustig door elkaar. Je kunt eventueel ook wat rozijnen, noten of fruit toevoegen voor extra veel smaak. Giet het beslag in een cakevorm en leg een gehalveerde banaan er bovenop. Bak het bananenbrood ongeveer 50 minuten in de oven. Smakelijk!

11. Dadels
Dadels zijn rijk aan vezels, magnesium, kalium, vitamines en mineralen. Ook is het heel lekker ze te vullen met mascarpone of een zelfgemaakte notenpasta. Let wel dat je ook van deze snack niet te veel eet. In 5 dadels zitten ongeveer 126 calorieën. 1 eetlepel mascarpone bevat ongeveer 68 calorieën en 10 gram notenpasta bevat ongeveer 61 calorieën.

12. Olijven
Olijven bevatten onverzadigde vetten en zijn rijk aan vitamines en mineralen. Ook bevatten ze maar 0,2 gram koolhydraten per 100 gram. Je kunt olijven het beste bij een speciaalzaak of delicatessenwinkel kopen, deze bevatten minder toevoegingen dan die uit de supermarkt.



Jouw TV avond op de bank kan vanaf nu zonder trek én zeer gezond verlopen. Bon Appetit!

Kook ook gezonde en snelle snacks


Kook ook Gezonde snacks is een kookboek met meer dan zestig recepten om snel en gezond te koken. Geen tijd of zin om te koken? Maar toch gezond eten? In Kook ook Gezonde snacks vind je de oplossing! Er zijn snelle maaltijden voor bij de tv, tussendoortjes voor in de pauze en snacks voor kinderfeestjes of andere party's. Makkelijk kookboek voor de lekkere trek. Kookboek vol gezonde snacks en eenbordsmaaltijden Kookook gezonde snacks staat vol makkelijke recepten. Van gevulde soepen, maaltijdsalades en veelzijdige wraps tot originele borrelhapjes en finger food om van te smullen. In de succesvolle serie Kook ook vind je voor iedereen het juiste recept, of je nu een beginnende kok bent of een ervaren chef. In Kook ook Gezonde snacks vind je gezonde, veelzijdige gerechten voor elke gelegenheid.


Snoep-goed

Over Smaakbommen & Andere Gezonde Snacks


Thema: kookboek, gezonde voeding, groente en fruit
-Meesterkok in de groentekeuken, Frank Fol De Groentekok lanceert de smaakbommen voor kinderen
-Creatieve en vooral lekkere recepten
-Makkelijk door kinderen zelf te bereiden
-www.smaakbom.be
Paprika lust ik rauw. Frisgroene erwtjes mogen er zeker ook zijn. Groene boontjes zijn net krokante frietjes. Rode kool met appeltjes, mjam, echt lekker. Rode aardbeien of kersen zo zoet als snoep. Niets heeft zo veel smaak als groente en fruit.
Verras je familie met een kleurrijk dipbuffet. Zelf gemaakt in amper 3 stappen!
Zin in een smaakbom met een zoete pesto van chocolade en banaan?
Of heb je het meer voor wat Blozende Selder of het Zonnige To-maatje?
Het zaligste tussendoortje: Fruit à Go-Go!
En proefde je ook al een Mega-Wushi met radijsjes, spinazie en verse scheuten?
De Groentekok FRANK FOL laat je snoepen van de lekkerste groente en fruit. Gezonde snacks voor kids. Frisse kleuren, overheerlijke geuren en vooral enorm smakelijk. Om je vingers bij af te likken. én om zelf klaar te maken in duidelijke en eenvoudige recepten. Boordevol tips en weetjes over de gezondste tussendoortjes. Aan de slag!


Power bites

gezonde, lekkere snacks in een handomdraai


Powerbites in een handomdraai.



Met deze eenvoudige recepten maak je in een handomdraai heerlijke en gezonde traktaties voor thuis of onderweg. Voedingskundige en chef-kok Christine Bailey bedacht 30 eenvoudige en lekkere snackballetjes.De superfitte bliss balls geven je extra energie bij het trainen. De handige powerbites zijn gemaakt met gewone basisingrediënten voor een ontbijtje onderweg, een lunchpakket of middagpauze . En dan zijn er ook nog recepten voor zalige guilty pleasures.... En dat allemaal zonder oven!

Powerbites: lekker en gezond snoepen in je eentje, maar ook leuk als traktatie!
Ook geschikt voor wie een glutenvrij, vegan of paleodieet volgt.